środa, 8 stycznia 2014

Rodzaje silników.




Wiele osób pyta mnie, co to znaczy, że silnik jest na przykład "V6". W tym wpisie postaram się właśnie to wyjaśnić.

Silniki dzielimy, w zależności od: rodzaju paliwa, które je zasila; ilości cylindrów; ułożenia cylindrów; kształtu tłoka.

Zacznijmy od rodzajów paliwa. Najpopularniejsze z nich to benzyna, olej napędowy a w ostatnim czasie energia elektryczna. Samochody napędzane benzyną możemy przerobić, aby dzięki zamontowanej specjalistycznej instalacji jeździły napędzane gazem ziemnym.  Popularne stają się także auta zasilane prądem. Do napędu wykorzystywany jest silnik elektryczny.

Najczęściej stosowane są silniki z 4 cylindrami. Większość samochodów, które widzimy na naszych drogach właśnie tyle posiada. Zazwyczaj ułożone są one w rzędzie, stąd nazwa silnik rzędowy,  czterocylindrowy, w skrócie R4.

Może również zdarzyć się, że w silniku znajdzie się więcej cylindrów, jak na przykład w samochodach Volvo i BMW, które w swojej ofercie ( między innymi ) posiadały silniki R6.

                                   
                                                              Schemat silnika R4

Kolejnym rodzajem ułożenia cylindrów w silniku jest silnik widlasty, znany również jako silnik V. Silnik ten stosowany jest najczęściej w autach sportowych, ze względu na łatwość uzyskania w nim dużej pojemności i mocy. Najczęściej używa się w nich 6, 8, 10 lub nawet 12 cylindrów. Oczywiście silnik widlasty może być napędzany olejem napędowym, a dodając do tego turbosprężarkę jak w np. Audi Q7 V12 TDI, otrzymamy moment obrotowy rzędu 1200nm.

                                                                                   
                                                        Schemat silnika widlastego.

Volkswagen wpadł swego czasu na pomysł połączenia dwóch silników widlastych tworząc silnik "W". Ten układ stosowany jest w Bentleyach (W12) i Bugatti (W16). Do tego pierwszego użyto zestawienia dwóch V6-tek, a do drugiego V8-mek.

Znane są także silniki rotacyjne z najpopularniejszym w swoim rodzaju silnikiem Wankla. Użyty w nim tłok miał kształt trójkąta z zaokrąglonymi kątami. Używany był w Mazdach RX7 i RX8 i charakteryzował się dużą mocą przy małej pojemności, ale także dużym spalaniem i produkcją spalin wykraczającą poza normy. Niestety, razem z końcem produkcji tych modeli Mazdy, nie stosuje się już tego typu silników.

Coraz częściej możemy zauważyć też auta z silnikiem hybrydowym, który nie jest niczym innym jak połączeniem zwykłego benzynowego R4 z motorem elektrycznym. Możemy oczywiście użyć dowolnego silnika spalinowego.


Mam nadzieję, że ten wpis trochę rozświetlił Wam, czym wyróżniają się poszczególne silniki. Do zobaczenia następnym razem, gdy opiszę czym dla mnie jest Mercedes W124!


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz